Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΔΟΚΙΜΑΖΕΙ ΑΝ "Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΣΦΑΛΙΑΡΑΣ ΠΑΡΗΛΘΕ"







Προφανώς, η Τουρκία εκτιμά ότι η συγκυρία προσφέρεται για ανέβασμα του πήχυ των προκλήσεων έναντι της Ελλάδας - πόσω μάλλον που η Άγκυρα αισθάνεται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση μετά την επαναδρομολόγηση του διαλόγου με το ΡΚΚ, τη σύναψη συμφωνίας με τις ΗΠΑ για την εκπαίδευση Σύρων αντικαθεστωτικών από Αμερικανούς στρατιωτικούς επί τουρκικού εδάφους, αλλά και την αναβάθμιση των σχέσεων με τη Ρωσία. Ταυτόχρονα, η Τουρκία προσφέρει με τον τρόπο της μεγάλες υπηρεσίες στους πιστωτές των Αθηνών.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, το Σάββατο η Τουρκία (με τις NAVTEX 201/15 και τη NOTAM A0889/15) δέσμευσε για ασκήσεις μία μεγάλη περιοχή στην καρδιά του Αιγαίου, ακόμη και πάνω από το έδαφος της Λήμνου, για το διάστημα μάλιστα από 1ης Μαρτίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2015, ολοκληρώνοντας τον αποκλεισμό σχεδόν όλου του Αιγαίου, καθώς έχει ήδη από την 1η Ιανουαρίου δεσμεύσει επίσης μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου δύο πολύ μεγάλες περιοχές σε Βόρειο και Νοτιοανατολικό Αιγαίο.

Η Τουρκία μάλιστα, αφού οι ελληνικές αρχές αρνήθηκαν να εκδώσουν τέτοιου είδους NOTAM, προχώρησε μόνη της στην έκδοσή τους, δεσμεύοντας παράνομα και τη συγκεκριμένη περιοχή, η οποία εκτείνεται μεταξύ της Σκύρου, της Αλοννήσου και του Αϊ-Στράτη, ενώ έχει δεσμευτεί και περιοχή μεταξύ της Σκύρου και της Εύβοιας.

Αυτή η προκλητική κίνηση της Αγκυρας προκάλεσε μία πρώτη αντίδραση των αρμόδιων ελληνικών αρχών, που χαρακτήρισαν παράνομη την έκδοση της συγκεκριμένης τουρκικής NOTAM A0413/15, καθώς όχι μόνο αφορά το FIR Αθηνών, αλλά επικαλύπτει και ελληνικό εναέριο χώρο (όπου η Τουρκία αμφισβητεί τις περιοχές μεταξύ 6 και 10 ναυτικών μιλίων) αλλά και χωρικά ύδατα.

Επίσης με τη συγκεκριμένη παράνομη ΝΟΤΑΜ η Τουρκία επικαλύπτει το τερματικό του αεροδρομίου της Λήμνου και επηρεάζονται ο αεροδιάδρομος G33 (Αλεξανδρούπολη - Σαμοθράκη - Λήμνος - Εύβοια - Τζια) και ο διεθνής αεροδιάδρομος Ν130 και συνεπώς η αεροπορική κυκλοφορία σε ολόκληρη την περιοχή.

Η Αθήνα, επιλέγοντας αλλαγή τακτικής, δεν ήρθε σε καμία επαφή με το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, αλλά αντιθέτως δόθηκαν οδηγίες για διαβήματα σε NATO, Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ΕΕ για την παραβίαση της εδαφικής κυριαρχίας, την παραβίαση των κανόνων του ICAO και την έκθεση σε κίνδυνο της αεροπλοΐας.

Ενδεικτικό της προκλητικότητας της τουρκικής κίνησης είναι ότι μόλις πριν από δύο ημέρες είχε υπάρξει επαφή του νέου γγ του ΥΠΕΞ πρέσβη Δ. Παρασκευόπουλου με τον Τούρκο υφυπουργό Εξωτερικών Φ. Σινιριόγλου, όπου είχε συμφωνηθεί η επανέναρξη της διαδικασίας για την προώθηση... Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς η Τουρκία με δύο προκλητικές NAVTEX (1076/14 και 1077/14) έχει δεσμεύσει δύο μεγάλες περιοχές για διάστημα ενός χρόνου, με την πρώτη να περικλείει την περιοχή μεταξύ Αγίου Ορους, Θάσου, Σαμοθράκης και Λήμνου και η άλλη μεταξύ Ικαρίας, Φούρνων, Πάτμου, Κινάρου, Λεβίθας και Αμοργού.

Και οι δύο αυτές NAVTEX επικαλύπτουν μεγάλο τμήμα του ελληνικού εναέριου χώρου, επικαλύπτουν τμήμα του τερματικού διαδρόμου του αεροδρομίου της Λήμνου και προκαλούν εμπόδια στην ομαλή αεροπορική κίνηση, καθώς επηρεάζονται οι αεροδιάδρομοι G33, R19 και L995.

Η Τουρκία μάλιστα με το επιχείρημα ότι οι αεροδιάδρομοι R19/UR19 και L995/UL995 διασχίζουν για μερικά δευτερόλεπτα τουρκικό εναέριο χώρο, τα κυβερνητικά αεροσκάφη και εκείνα που μεταφέρουν όπλα πυρομαχικά κ.λπ. θα πρέπει να ζητούν διπλωματική άδεια από την Τουρκία. Οι αεροδιάδρομοι αυτοί, όμως, είναι που συνδέουν τη Ρόδο με την Αθήνα.

Είχε προηγηθεί το επεισόδιο με το ιταλικό σκάφος OGS Explora, το οποίο είχε ζητήσει ως όφειλε την έκδοση NAVWARN 60/15 από τις ελληνικές αρχές για πραγματοποίηση εργασιών πόντισης καλωδίου στην περιοχή του Ιονίου, νοτίως της Κρήτης μέχρι και ανατολικά της Ρόδου.

Η Τουρκία παράνομα ζήτησε να υποβληθεί και στις τουρκικές αρχές αίτημα, αμφισβητώντας έτσι την ελληνική υφαλοκρηπίδα νότια της Κρήτης και μέχρι τη Ρόδο. Υπήρξε ανταλλαγή διαβημάτων και προς τη Ρώμη, το πλοίο έμεινε για μία ημέρα αγκυροβολημένο στο Γαϊδουρονήσι και την περασμένη Τρίτη αποχώρησε επιστρέφοντας στην Ιταλία χωρίς να ολοκληρώσει τις εργασίες του, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στην Αγκυρα να ακυρώσει εμπράκτως την ελληνική NAVWARN.