Κυριακή, 17 Απριλίου 2016

Ο ΓΕΦΥΡΑΙΟΣ ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ


«Δεν πρέπει να χτίζουμε τείχη αλλά γέφυρες»


...δήλωσε ο Πάπας Φραγκίσκος, μιλώντας στους δημοσιογράφους, κατά την πτήση της επιστροφής του στην Ρώμη από την Λέσβο.


ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ - ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ


Του κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. 
ΚΟΡΟΜΗΛΑ
"ΤΑ ΑΘΗΝΑΪΚΑ"


Η ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΛΑΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΕΡΓΗ. ΑΙΩΝΙΟΣ ΞΕΝΟΣ, ΥΠΕΙΣΕΡΧΕΤΑΙ Σ’ ΕΝΑ ΤΟΠΟ ΑΠΑΡΑΤΗΡΗΤΟΣ, ΠΡΟΧΩΡΕΙ ΣΑΝ ΕΡΠΕΤΟ, ΔΕΝ ΑΡΓΕΙ ΝΑ ΣΦΙΞΗ ΤΑ ΠΛΟΚΑΜΙΑ ΤΟΥ, ΠΙΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΟΣΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΟΡΘΩΝΕΙ ΝΑ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΠΑΝΤΟΥ ΤΗΝ ΕΒΡΑΪΚΗ ΤΟΥ ΣΦΡΑΓΙΔΑ. 



ΣΤΗΝ ΕΞΟΔΟ… ΕΦΥΓΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ… ΠΕΡΑΣΑΝ ΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΗΝ ΣΑΡΑΝΤΑΧΡΟΝΗ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΩΫΣΗ ΕΠΙ ΚΕΦΑΛΗΣ.



ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΠΕΙΝΑΣΑΝ, ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΔΙΨΑΣΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΣΑΝΑ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΕΛΕΙΩΜΟ. ΤΑ ΕΒΑΛΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕ ΤΟΝ ΜΩΫΣΗ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΙΧΕ ΠΑΡΕΙ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ ΤΟΥ.



ΕΤΣΙ ΟΙ ΔΥΣΑΡΕΣΤΗΜΕΝΟΙ ΣΙΓΑ-ΣΙΓΑ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΤΟΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΚΑΙ, ΜΗ ΜΠΟΡΩΝΤΑΣ ΝΑ ΞΑΝΑΓΥΡΙΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ, ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ, ΚΑΡΑΒΙΕΣ ΚΑΡΑΒΙΕΣ, ΕΤΡΑΒΗΞΑΝ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ. ΕΦΘΑΣΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΚΙ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΛΕΓΟΜΕΝΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΤΟΥ ΔΑΝΑΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΠΗ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ, ΤΟΥ ΚΑΔΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΠΗ ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΕΚΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΗ ΔΥΤΙΚΟΣ. Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΙΚΙΑ ΕΦΘΑΣΕ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣ ΚΑΙ ΞΕΦΟΡΤΩΣΕ ΕΝΑ ΠΛΗΘΟΣ ΕΒΡΑΙΩΝ. ΑΥΤΟΙ ΕΙΧΑΝ ΣΥΓΧΩΝΕΥΘΗ ΜΕ ΑΙΓΥΠΤΙΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΑΤΡΕΥΑΝ ΤΗΝ ΙΣΙΔΑ ΣΑΝ ΜΟΝΟΘΕΪΚΗ ΘΕΟΤΗΤΑ. ΤΗΝ ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΑΝ ΣΑΝ ΘΕΣΜΟΦΟΡΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣΕ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΛΑΚΕΣ, ΟΧΙ ΠΙΑ ΤΟΥ ΔΕΚΑΛΟΓΟΥ, ΑΛΛΑ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ. Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΦΘΑΣΕ ΣΤΗΝ ΧΑΛΚΙΔΑ ΚΙ ΑΠΛΩΘΗΚΕ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΠΟΥ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΩΝΟΜΑΣΘΗΚΕ ΕΥΟΙΑ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΣΤΕΡΙΑΣ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ. ΟΣΟΙ ΑΠ΄ ΑΥΤΟΥΣ ΕΛΑΤΡΕΥΑΝ ΤΟΝ ΑΠΙ, ΕΓΚΑΤΕΣΤΑΘΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΘΗΒΑ (=ΤΑΥΡΟΣ) ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΩΝΟΜΑΣΑΝ ΚΑΔΜΕΙΑ. ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΟΥ ΗΣΑΝ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΑΤΕΝΑΪ ΚΑΙ ΕΤΡΕΜΑΝ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΕΠΕΚΑΛΟΥΝΤΟ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑ ΓΙΑΧΒΕ (=Ο ΘΕΟΣ) ΠΗΓΑΝ ΣΤΗΝ ΤΑΝΑΓΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΡΕΤΡΕΙΑ. ΑΥΤΟΙ ΗΣΑΝ ΓΝΗΣΙΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ. ΜΟΛΟΝΟΤΙ ΔΕΝ ΞΕΧΑΣΑΝ ΔΙΟΛΟΥ ΤΗ ΣΗΜΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΑΝΑΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΝΑ ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΟΥΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ, ΓΙ΄ΑΥΤΟ, ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΑΝ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΓΕΦΥΡΑΙΟΥΣ, ΕΠΕΙΔΗ “ΈΒΕΡ” ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ ΠΕΡΑΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤ΄ΕΠΕΚΤΑΣΗ, ΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ.



ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΧΙΛΙΕΤΗΡΙΔΟΣ, ΑΦ΄ΟΤΟΥ Ο ΘΗΣΕΥΣ ΚΑΤΩΡΘΩΣΕ ΝΑ ΣΧΗΜΑΤΙΣΗ ΤΑΣ ΑΘΗΝΑΣ, ΟΙ ΒΟΙΩΤΟΙ ΔΙΩΓΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΚΙ ΕΔΙΩΞΑΝ ΤΟΥΣ ΚΑΔΜΕΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΓΕΦΥΡΑΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΕΡΙΑΝΗ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΩΝΟΜΑΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΒΟΙΩΤΙΑΝ. ΟΙ ΚΑΔΜΕΙΟΙ ΕΦΥΓΑΝ ΣΤΑ ΒΟΡΕΙΑ ΜΕΡΗ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΔΕΝ ΘΕΛΗΣΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ… ΜΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΩΝ ΙΑΟΝΩΝ (ΟΠΩΣ ΕΛΕΓΑΝ ΤΟΤΕ ΤΟΥΣ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΙΩΝΑΣ) ΕΙΧΕ ΔΙΩΞΕΙ ΤΟΝ ΘΗΣΕΑ. ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΙΧΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ Ο ΜΕΝΕΣΘΕΥΣ ΤΟΥ ΠΕΤΕΩ, ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΠΟΓΟΝΟΥΣ ΤΩΝ ΑΙΓΥΠΤΙΩΝ ΤΗΣ ΣΑΪΔΟΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΕΡΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΛΕΓΟΜΕΝΟΥ ΚΕΚΡΟΠΟΣ… ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΠΑΡΕΚΑΛΕΣΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΤΟΝ ΜΕΝΕΣΘΕΑ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΨΗ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ… ΑΥΤΟΣ ΠΑΛΙ ΕΤΟΙΜΑΖΟΤΑΝ ΝΑ ΠΑΗ ΣΤΗΝ ΑΥΛΙΔΑ ΟΠΟΥ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕ ΤΑ ΠΛΕΟΥΜΕΝΑ ΤΟΥΣ ΕΙΧΑΝ ΔΩΣΕΙ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΠΙΣΩ ΤΗΝ ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΛΙΟ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΥΚΟΛΟ. ΤΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΗ; … ΟΣΟΙ ΕΜΕΝΑΝ ΣΤΗΝ ΤΑΝΑΓΡΑ ΗΣΑΝ ΚΕΡΑΜΟΥΡΓΟΙ, ΚΙ ΕΦΤΙΑΧΝΑΝ ΕΚΕΙΝΕΣ ΤΙΣ ΘΑΥΜΑΣΙΕΣ ΚΟΥΚΛΙΤΣΕΣ, ΤΙΣ ΛΕΓΟΜΕΝΕΣ ΤΑΝΑΓΡΑΙΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥΣ ΤΙΣ ΦΕΛΛΑΧΙΝΕΣ ΤΩΝ ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ ΤΟΥΣ. ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΤΗΣ ΕΡΕΤΡΕΙΑΣ ΗΣΑΝ ΧΑΛΚΕΙΣ, ΣΙΔΗΡΟΥΡΓΟΙ, ΚΑΡΡΟΠΟΙΟΙ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕΤΑΠΡΑΤΕΣ… ΤΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΗ ΛΟΙΠΟΝ; 



ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ, ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΒΟΙΩΤΟΙ ΑΝΥΠΟΜΟΝΟΥΣΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΔΙΩΞΟΥΝ ΚΑΙ Ο ΜΕΝΕΣΘΕΥΣ ΝΑ ΦΥΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΛΙΔΑ, ΕΚΛΕΙΣΑΝ ΒΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΟΧΕΙΡΑ ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ. ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΤΟΥΣ ΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΣΑΝ “ΗΜΙΠΟΛΙΤΕΣ” ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΚΤΙΣΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΤΟΥΣ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΗ ΤΟΤΕ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΥ Ο ΘΗΣΕΥΣ ΕΙΧΕ ΘΕΣΠΙΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΝΗΣΙΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ. ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΖΗΤΗΣΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΣΥΝΕΦΩΝΗΣΑΝ ΤΟΝ ΡΗΤΟΝ ΟΡΟ. ΟΥΤΕ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΘΑ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΙΕΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ, ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΓΩΓΗ.



ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΛΟΙΠΟΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΓΕΦΥΡΑΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΝΑΓΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΕΤΡΕΙΑΝ ΕΓΚΑΤΕΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΑΡΕΧΩΡΗΘΗ… ΦΙΛΕΡΓΟΙ, ΠΡΟΘΥΜΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΥΞΕΡΟΙ ΤΕΧΝΙΤΕΣ, ΕΚΤΙΣΑΝ ΑΜΕΣΩΣ ΤΑ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΑ ΣΠΙΤΑΚΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΝΑΣΚΑΜΜΕΝΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΕΙΟ ΠΑΓΟ, ΚΑΙ ΩΝΟΜΑΣΑΝ ΤΟΝ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ΤΟΥΣ “ΜΕΛΤ” ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΜΕΛΙΤΗ. ΣΤΗ ΣΗΜΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ ΘΑ ΠΗ “ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ”.



ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΝΑΓΡΑ… ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΣΤΗΣΑΣΝ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΗΦΙΣΣΟ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΠΛΑΘΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΡΝΟ ΤΑ ΠΕΡΙΦΗΜΑ ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΑΓΓΕΙΑ ΠΟΥ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΑΛΛΟΙ ΤΕΧΝΙΤΕΣ ΘΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ. ΟΤΑΝ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΑΝΑΓΚΑΣΘΗΚΑΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ… ΚΟΝΤΑ ΛΟΙΠΟΝ ΣΤΟΝ ΚΗΦΙΣΣΟ ΕΔΙΑΛΕΞΑΝ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ, ΤΟ ΕΜΑΝΤΡΩΣΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΩΝΟΜΑΣΑΝ “ΑΛΚΕΔΑΜΑ” ΔΗΛΑΔΗ “ΚΟΚΚΙΝΟΧΩΜΑ”… ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΩΣΤΟΣΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΩΔΕΚΑ ΦΥΛΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒ. 



ΕΚΟΨΑΝ 12 ΠΑΡΑΚΛΑΔΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΕΡΑΝ ΕΛΑΙΑ ΤΟΥ ΕΡΕΧΘΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΕΨΑΝ ΣΤΟΝ “ΑΛΚΕΔΑΜΑ” ΤΟΥΣ. ΟΙ 12 ΑΥΤΕΣ ΕΛΗΕΣ ΩΝΟΜΑΣΘΗΚΑΝ “ΜΟΡΙΕΣ”. ΕΠΕΙΔΗ “ΜΟΡΙΑ” ΕΛΕΓΑΝ ΣΤΗΝ ΣΗΜΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΝ ΙΕΡΗ ΕΛΑΙΑ ΠΟΥ ΦΥΤΕΨΕ Η ΑΘΗΝΑ… ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΜΟΝΟ ΩΡΙΣΜΕΝΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΜΕΙΝΑΝ ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΟΝ ΓΙΑΧΒΕ ΤΟΥΣ. Ο ΑΛΚΕΔΑΜΑΣ ΜΕ ΤΙΣ 12 ΕΛΗΕΣ, ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΘΗΚΕ ΣΑΝ ΤΕΜΕΝΟΣ. ΕΚΕΙ ΕΣΤΗΘΗΚΕ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΙΑΚΧΟΥ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΠΑΡΗΧΗΣΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑΧΒΕ ΚΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ Η ΦΩΤΟΒΟΛΟΣ ΔΑΔΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΝΑΖΗΤΟΥΣΕ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ.





IΑΚΧΟΣ - ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ


Του κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. ΚΟΡΟΜΗΛΑ
"ΤΑ ΑΘΗΝΑΪΚΑ"

ΤΙ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟΣ Ο ΙΑΚΧΟΣ; ΗΤΑΝ ΑΡΑΓΕ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΤΟΥ ΒΑΚΧΟΥ, ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΑ ΛΕΞΙΚΑ; ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ, ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ; ΑΝ ΗΤΑΝ ΘΕΟΣ, ΠΩΣ ΔΕΝ ΚΑΤΩΡΘΩΣΕ ΝΑ ΕΙΣΧΩΡΗΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΘΕΟ, ΤΟ ΤΟΣΟ ΦΙΛΟΞΕΝΟ;


Ο ΙΑΚΧΟΣ ΕΣΤΑΘΗΚΕ ΤΟ ΠΙΟ ΑΠΙΘΑΝΟ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΦΕΥΡΗΜΑ ΑΦΟΥ ΑΠΕΤΕΛΕΣΕ ΤΟΝ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ ΚΡΙΚΟ ΠΟΥ ΣΥΝΕΔΕΣΕ ΤΑ ΔΥΟ ΟΛΩΣΔΙΟΛΟΥ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΑΚΡΑ, ΤΟΝ ΜΟΝΟΘΕΪΚΟ ΓΙΑΧΒΕ ΜΕ ΤΟΝ ΒΑΚΧΟ, ΤΟΝ ΘΕΟ ΤΗΣ ΑΜΠΕΛΟΥ. ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΣΤΑΣ ΘΗΒΑΣ ΟΤΑΝ ΕΦΘΑΣΑΝ, ΑΠΟΣΤΑΤΑΙ ΤΟΥ ΜΩΫΣΕΩΣ, ΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟΥ ΚΑΔΜΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΕΦΕΡΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΠΟΛΛΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΠΟΥ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΑΥΪΔ, “ΑΙΝΟΥΣΙ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΑΤΕΝΑΪ ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΟΙΣ”. ΕΙΧΕΝ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΘΥΓΑΤΕΡΑ, ΤΗΝ ΣΕΜΕΛΗ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕ ΤΟΝ ΒΑΚΧΟ. ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, Ο ΘΕΟΣ ΑΥΤΟΣ ΤΗΣ ΑΜΠΕΛΟΥ ΤΗΝ ΕΛΙΤΑΝΕΥΣΕ ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΥΜΠΑΝΟΥ ΠΟΥ ΑΠΕΤΕΛΕΣΑΝ ΤΟΝ ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΝ. ΚΑΙ ΜΟΝΗ Η ΛΕΞΙΣ ΑΥΤΗ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΠΕΡΙΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΥΘΥΜΗΣ ΑΥΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ, ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΗ ΠΑΡΑΦΘΟΡΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΛΕΞΕΩΝ ΔΙΦΘΕΡΑ ΚΑΙ ΑΜΒΙΞ: (ΔΙΦΘΕΡΑ=ΤΥΜΠΑΝΟΝ, ΑΜΒΙΞ=ΑΥΛΟΣ). ΣΗΜΕΡΑ ΑΚΟΜΑ ΟΙ ΛΑΪΚΟΙ ΜΑΣ ΧΟΡΟΙ, ΔΕΝ ΡΥΘΜΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΚΛΑΡΙΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΤΥΜΠΑΝΟ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ; 



ΠΡΟΔΗΛΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΦΕΥΡΕΤΑΙ ΤΟΥ ΙΑΚΧΟΥ, ΕΒΑΠΤΙΣΘΗΣΑΝ ΕΙΣ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡ ΤΗΣ ΑΜΠΕΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΛΑΤΡΕΥΣΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑΝ ΤΟΥ ΑΝΕΣΠΕΡΟΥ ΦΩΤΟΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΜΕΤEΜΟΡΦΩΣΑΝ ΣΕ ΔΑΔΑ, ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΕΙΣΕΦΕΡΑΝ ΣΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ, ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΔΙΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ. ΜΟΝΟ ΕΒΡΑΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΑΔΟΥΧΟΥΣ, ΤΟΥΣ ΙΕΡΟΦΑΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΥΣΤΑΓΩΓΟΥΣ, ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΩΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ Σ΄ ΕΝΑ ΤΟΠΟ ΟΠΟΥ ΤΟΤΕ ΙΕΡΕΙΣ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ. ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΡΧΑΙ. ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΛΟΙΠΟΝ Ο ΙΑΚΧΟΣ ΕΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣΕ ΕΝΑ ΙΔΙΟΤΥΠΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΤΗΝ ΕΚΤΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΠΟΜΠΗΣ ΤΩΝ ΕΛΕΥΣΙΝΙΩΝ. 



ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΔΙΟΛΟΥ ΑΠΙΘΑΝΟ ΟΤΙ ΕΙΧΑΝ ΕΙΣΔΥΣΕΙ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΙΝΟΣ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΟΣΟΙ ΕΙΧΑΝ ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΘΗ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟ ΣΤΟ ΦΑΝΕΡΟ. ΕΤΣΙ ΕΙΧΑΝ ΗΔΗ ΕΙΣΔΥΣΕΙ ΣΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ.



ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΧΑΝ ΕΞΑΠΛΩΘΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΡΙΦΥΛΛΙΑ ΟΠΟΥ ΕΝΕΜΟΝΤΟ ΤΑ ΛΟΥΤΡΑ ΤΟΥ ΚΑΪΑΦΑ. ΑΥΤΟΙ ΕΣΥΣΤΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΑΣ ΣΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΘΕ ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ Ή ΜΑΛΛΟΝ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΩΝ ΕΠΤΑΚΙΣ ΕΠΤΑ 49 ΜΗΝΩΝ. 



ΠΑΝΤΟΥ ΕΧΩΣΑΝ ΤΗΝ ΜΥΤΗ ΤΟΥΣ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ, ΦΥΣΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΑΡΕΝΟΧΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ.



ΤΗΝ ΕΚΤΗ ΛΟΙΠΟΝ ΗΜΕΡΑ ΟΙ ΑΠΙΣΤΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΒΓΑΖΑΝ ΤΟ ΕΙΔΩΛΟ ΤΟΥ ΙΑΚΧΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΚΕΔΑΜΑ=KEPAMEIKO ΤΟΥ ΚΗΦΙΣΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΦΟΡΤΩΝΑΝ ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΝΑ ΑΜΑΞΙ ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΒΑΡΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥΣ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΗ ΟΤΙ Η ΠΟΜΠΗ ΤΟΥ ΙΑΚΧΟΥ ΗΤΑΝ Ο,ΤΙ ΓΙΑ ΜΑΣ Η ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ. ΑΛΛΗ ΑΜΑΞΑ ΔΕΝ ΕΠΕΤΡΕΠΕΤΟ Ν΄ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΝ ΠΟΜΠΗ. ΤΟ ΘΕΑΜΑ ΟΜΩΣ ΤΟΥ ΜΑΣΚΑΡΕΜΕΝΟΥ ΓΙΑΧΒΕ, ΗΤΑΝ ΑΝΥΠΟΦΟΡΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΓΕΦΥΡΑΙΟΥΣ. ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΟΥΝ ΛΟΙΠΟΝ ΤΗΝ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ ΤΟΥΣ, ΕΣΤΕΚΑΝ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΚΗΦΙΣΣΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΒΡΙΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΗ ΣΗΜΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ, ΑΝΑΓΚΑΖΑΝ ΤΟΥΣ ΑΠΙΣΤΟΥΣ ΟΜΟΕΘΝΕΙΣ ΤΩΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ, ΑΠΟ ΤΟ ΑΜΑΞΙ ΤΟΥΣ, ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΕΣ ΒΡΙΣΙΕΣ. ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ ΕΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΟΙ “ΓΕΦΥΡΙΣΜΟΙ” ΚΑΙ “ΤΑ ΕΞ ΑΜΑΞΗΣ” ΠΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ, ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΛΑΙΕΣ ΒΡΙΣΙΕΣ, ΑΠΕΔΟΘΗΣΑΝ ΣΤ΄ ΑΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΗΜΗΣ ΙΑΜΒΗΣ. 



ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΤΟΥ ΙΑΚΧΟΥ ΜΕ ΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ, ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ Η ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΓΕΦΥΡΑΙΩΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΑΝ ΝΑΟΣ ΤΗΣ “ΑΧΑΙΪΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ” ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΗ ΤΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ ΠΟΥ, ΑΡΓΟΤΕΡΑ, ΘΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΟΥΝ ΤΟΝ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΟΤΙ ΔΙΕΚΩΜΩΔΗΣΕ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ.



ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ

“ΟΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΤΙΣΕΙ (ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ) ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΓΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΙΤΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΣΤΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ ΕΝΑΣ ΑΠ΄ ΑΥΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΗΣ ΑΧΑΙΪΑΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ, ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ (ΟΡΓΙΑ)''
“ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ – Ε, 61”





ΟΙ ΤΥΡΑΝΝΟΚΤΟΝΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΩΝ

ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ “ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ”, Ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΤΑ ΕΞΗΣ: “… ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΩΝ ΗΣΑΝ ΔΥΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ-ΣΗΜΙΤΕΣ, ΠΟΥ ΚΑΤΕΓΡΑΦΗΣΑΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑΝ ΩΣ ΤΥΡΑΝΝΟΚΤΟΝΟΙ, ΔΙΟΤΙ ΕΦΟΝΕΥΣΑΝ ΤΟΝ ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΙΔΗΝ ΙΠΠΑΡΧΟΝ ΤΟ 514 π.Χ. ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΩΜΕ ΟΜΩΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠ΄ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ “ΧΡΟΝΙΚΑ”, ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ (τ. 78, ΙΟΥΝΙΟΣ 1985, ΣΕΛ 3) ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΓΕΦΥΡΑΙΩΝ “ΤΥΡΑΝΝΟΚΤΟΝΩΝ”:

“Η ΠΟΜΠΗ ΕΙΧΕ ΣΧΗΜΑΤΙΣΘΗ, Η ΟΜΟΡΦΗ ΓΕΦΥΡΑΙΑ ΕΒΡΑΙΟΠΟΥΛΑ ΕΚΑΜΑΡΩΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΗΤΑΝ ΥΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ (ΤΟ ΝΑ ΜΕΤΕΧΗ ΜΙΑ ΕΒΡΑΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΪΚΗΝ ΤΕΛΕΤΗΝ) ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΕΧΑΙΡΟΝΤΟ ΔΙΑ ΤΟ ΑΙΣΙΟΝ ΓΕΓΟΝΟΣ, ΟΤΑΝ Ο ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΙΔΗΣ ΙΠΠΑΡΧΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΟΜΠΗΝ ΕΓΙΝΕ ΕΞΩ ΦΡΕΝΩΝ, ΟΤΑΝ ΕΙΔΕ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΟΠΟΥΛΑ ΝΑ ΠΑΙΡΝΗ ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΙΚΩΣ ΕΙΣ ΜΙΑΝ ΓΝΗΣΙΑΝ ΑΤΘΙΔΑ. ΤΗΝ ΑΡΠΑΞΕ ΛΟΙΠΟΝ ΑΠ΄ΤΟ ΜΠΡΑΤΣΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΒΓΑΛΕ ΑΠ΄ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΜΠΗΝ. ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΒΑΝΑΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΟΣΟ ΚΙ ΑΝ ΗΤΟ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΑΠ΄ΤΟΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΝ ΖΗΛΟΝ ΤΟΥ ΙΠΠΑΡΧΟΥ, ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΜΙΑ ΘΑΝΑΣΙΜΗΝ ΠΡΟΣΒΟΛΗΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΖΗΣΑΝ ΕΚΕΙΝΗΝ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗΝ, ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΝ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΟΝΑ, ΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΙΚΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ. ΑΚΑΡΙΑΙΑ ΕΤΡΑΒΗΞΑΝ ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΙΝ Ν΄ ΑΜΥΝΘΗ Ο ΙΠΠΑΡΧΟΣ ΤΟΝ ΣΚΟΤΩΣΑΝ.”!

ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΛΟΙΠΟΝ, ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΜΕΤΟΙΚΗΣΕΙ ΕΙΣ ΤΗΝ ΘΗΒΑ, ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ, ΗΣΑΝ ΦΟΙΝΙΚΕΣ ΑΝΑΜΙΚΤΟΙ ΜΕ ΕΒΡΑΙΟΥΣ Ή ΑΠΛΩΣ ΕΒΡΑΙΟΙ. ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΤΩΝ. Ο ΔΙΟΔΩΡΟΣ Ο ΣΙΚΕΛΙΩΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ, ΟΤΙ Ο ΚΑΔΜΟΣ ΙΔΡΥΣΕ ΦΟΙΝΙΚΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΡΟΔΟ, ΣΑΜΟ, ΚΑΡΙΑ, ΜΙΛΗΤΟ, ΚΥΠΡΟ κ.α. Ο ΚΛΗΜΗΣ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΥΣ (“ΣΤΡΩΜΑΤΕΙΣ”) ΑΝΑΦΕΡΕΙ, ΟΤΙ Ο ΚΑΔΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΟ ΠΛΑΣΤΟ, ΤΑΥΤΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΤΟΝ ΜΥΘΙΚΟ ΚΑΔΜΟ. Ο ΕΒΡΑΙΟΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΦΛΑΒΙΟΣ ΙΩΣΙΠΟΣ (“ΙΟΥΔΑΪΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ”) ΛΕΓΕΙ ΔΙΑ ΤΑ ΕΘΝΗ, ΠΟΥ ΕΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΜΗΔΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ: “ ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΙΣΩ ΔΙΕΒΑΙΝΕ ΓΕΝΟΣ ΘΑΥΜΑΣΤΟΝ ΕΒΡΑΪΚΟΝ, ΟΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΛΩΣΣΑ ΦΟΙΝΙΚΙΚΗ, ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΑΝ ΕΙΣ ΤΑ ΟΡΗ ΤΩΝ ΣΟΛΥΜΩΝ”. ΕΔΩ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ, ΟΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΩΜΙΛΟΥΣΑΝ ΦΟΙΝΙΚΙΚΑ ΚΑΙ ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΟΥΣ ΑΠΕΚΑΛΟΥΝ ΦΟΙΝΙΚΕΣ.

Η ΘΗΒΑ, ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ, ΗΤΑΝ Η ΠΟΛΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΡΡΟΗ ΓΕΦΥΡΑΙΩΝ-ΕΒΡΑΙΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ. Τ0 -481 ΠΡΟΣΕΦΕΡΕ ”ΓΗΝ ΚΑΙ ΥΔΩΡ” (ΗΡΟΔΟΤΟΣ) ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΝ ΞΕΡΞΗ, ΕΝΩ ΤΟ -479 ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΠΛΑΤΑΙΩΝ ΟΙ ΘΗΒΑΙΟΙ ΕΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΕΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

…Η ΣΥΜΠΡΑΞΙΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΛΑΩΝ, ΕΒΡΑΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΙΝΙΚΩΝ, ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΗ ΘΑΝΑΣΙΜΟ ΠΛΗΓΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΚ ΤΩΝ ΕΣΩ. ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΣΥΝΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΤΗΣ ΑΧΑΝΟΥΣ ΠΕΡΣΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ ΑΠ΄ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ.

…ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΙΔΩΝ ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΒΡΑΙΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΡΑΞΑΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΚΜΕΩΝΙΔΕΣ, ΜΙΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΚΑΣΤΑ ΜΕΤΟΙΚΩΝ ΕΚ ΜΕΣΣΗΝΗΣ, ΠΟΥ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΣΠΑΡΤΙΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗΑ ΚΛΕΟΜΕΝΗ ΑΝΕΤΡΕΨΑΝ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΙΔΩΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΛΚΜΕΩΝΙΔΗ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ ΚΑΘΙΕΡΩΣΑΝ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΠΙΣΤΕΨΑΝ, ΟΤΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΤΟΥΣ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΠΛΕΟΝ ΦΙΛΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΤΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΝΩΣΙΝ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΥΠΟ ΤΗΝ ΗΓΕΜΟΝΙΑΝ ΤΟΥΣ. ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΩΣ ΜΕ ΤΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΙΠΠΑΡΧΟΥ ΑΠ΄ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ-ΓΕΦΥΡΑΙΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΟΝΑ (ΠΟΙΑ ΝΑ ΗΣΑΝ ΑΡΑΓΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΟΝΟΜΑΤΑ;) ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΑΝΑΚΗΡΥΧΘΗΚΑΝ ΗΡΩΕΣ, ΟΙ ΔΕ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΠΗΡΑΝ ΣΥΛΛΗΒΔΗΝ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΤΟΥ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΟΥ.

ΚΑΤ΄ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, ΠΟΥ ΑΝΤΙΚΑΤΕΣΤΗΣΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΠΕΦΤΟΝΤΑΣ ΕΙΣ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΩΜΟΤΩΝ ΓΕΦΥΡΑΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΕΟΠΛΟΥΤΩΝ ΑΛΚΜΕΩΝΙΔΩΝ, ΑΠΕΤΕΛΕΣΕ ΤΗΝ ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ.

“ΑΠ΄ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΑΤΙΜΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΚΥΒΕΡΝΗΣΑΝ ΔΙΚΑΙΩΣ ΟΥΤΕ ΕΛΕΓΑΝ Ή ΕΠΡΑΞΑΝ ΔΙΚΑΙΩΣ. ΑΥΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΚΕΠΤΕΤΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗ ΝΟΜΙΣΗ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΚΑΚΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ Η ΑΤΙΜΙΑ, ΠΑΡΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ¨
(ΞΕΝΟΦΩΝ, “ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ”, ΚΕΦ 12).



ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ

“ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΑΝΗΚΑΝ ΟΙ ΔΥΟ ΑΝΔΡΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΚΟΤΩΣΕΙ ΤΟΝ ΙΠΠΑΡΧΟ, ΚΑΤΑΓΟΤΑΝ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΕΤΡΙΑ. ΣΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ, ΟΜΩΣ, ΠΟΥ ΕΚΑΝΑ ΕΓΩ Ο ΙΔΙΟΣ, ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΗΤΑΝ ΦΟΙΝΙΚΕΣ, ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΔΜΟ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΩΣ ΒΟΙΩΤΙΑ, ΟΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΘΗΚΕ Η ΤΑΝΑΓΡΑ ΝΑ ΧΤΙΣΟΥΝ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΟΥΣ. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΤΟΠΙΣΗ ΤΩΝ ΚΑΔΜΕΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΓΕΙΟΥΣ, ΟΙ ΓΕΦΥΡΑΙΟΙ ΕΚΔΙΩΧΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΟΙΩΤΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΦΥΓΑΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, ΟΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΔΕΚΤΟΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΟΡΟΥΣ, ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΠΕΚΛΕΙΑΝ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΓΟΣ Ν΄ ΑΝΑΦΕΡΩ ΕΔΩ”.
ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ (Ε,57)