Σάββατο, 9 Οκτωβρίου 2010

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

"ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΘΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΚΑΤΕΧΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΤΗΣ ΥΠΟΔΗΛΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΕΣ ΣΕ ΧΑΡΗ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΥΣΟΥΝ. ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΥΑΝ ΚΑΤΑ ΛΕΞΗ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΙΝΟΥΝ ΩΣ ΑΙΣΧΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΣΑΝ ΕΡΜΑΙΑ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΟΥΣ. ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑ ΛΕΞΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ ΑΠΕΡΡΙΠΤΕ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΟΤΙ: ¨ΕΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΘΕΟΙ ΚΑΚΟΙ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΙ" [ΕΥΡΙΠ. ΒΕΛΛΕΡΕΦ. απ.23]. ΑΛΛΟΙ ΘΕΩΡΗΣΑΝ ΟΤΙ ΣΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΡΥΜΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ. ΜΕΡΙΚΟΙ ΔΙΕΚΡΙΝΑΝ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΛΛΟΙ ΕΙΔΑΝ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΩΣ ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ.

ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΟΣ Ο DUPUYS ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ, ΟΤΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ. ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΑΥΤΗ ΑΠΕΡΡΙΠΤΕ Ο DECHARME, ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑΝ ΗΘΙΚΗ Ή ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ.

ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΣΦΑΛΜΑ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ, ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΘΕΩΡΟΥΝ ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΡΜΗΝΕΥΣΟΥΝ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ α Ή β ΤΡΟΠΟ. ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΣΕ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ, ΦΥΣΙΚΟΥΣ κα. ΑΛΛ΄ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΜΟΝΟΣΗΜΑΝΤΑ. ΒΑΣΙΚΑ ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΤΟΙ, ΔΗΛΑΔΗ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ, ΦΥΣΙΚΑ κα. ΕΙΔΙΚΑ, ΟΙ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΚΟΙ (ΘΕΟΓΟΝΙΚΟΙ) ΜΥΘΟΙ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ. ΓΙ' ΑΥΤΟ, ΜΙΑ ΠΛΗΡΗΣ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΚΑΘΕ ΜΥΘΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΘΕΩΡΗΣΕΩΣ ΤΟΥ.

ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΕΙΝΑΙ, ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟΝ Ε' ΑΙΩΝΑ π.Χ. ΠΟΛΛΟΙ ΜΥΘΟΙ ΠΑΡΑΠΟΙΟΥΝΤΑΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΚΟΠΤΟΝΤΑΝ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΘΕΝΟΣ ΑΜΥΗΤΟΥ. ΟΙ ΧΩΡΙΚΟΙ ΠΑΡΕΛΕΙΠΑΝ "ΑΝΗΘΙΚΕΣ" ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΟΙ ΤΡΑΓΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΕΚΑΝΑΝ ΤΙΣ ΑΛΛΓΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΣΕ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ, ΚΑΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΔΙΕΓΡΑΦΑΝ ΚΑΘΕ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ. ΓΙ'  ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΑΝΑΤΡΕΧΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΒΡΗ ΤΙΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ.

ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ, ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ Σ'  ΑΥΤΟΥΣ. ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΣ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΟΥΣ".

Δρος ΜΑΡΩΣ Κ. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ -"ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΑΙ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ Β' ΧΙΛΙΕΤΗΡΙΔΑ Π.Χ."