«Απρίλη μου, Απρίλη μου ξανθέ …»
Ο Απρίλιος το πρώτο που θα μπορούσαμε να πούμε είναι το ότι είναι πολυτραγουδισμένος, πολυ-υμνημένος. Έτσι εμπειρικά θα μπορούσαμε να πούμε πως βρίσκεται κάτω από την εύνοια της Μούσας Πολύμνιας (Πολυ-ύμνιας). Αυτό ανοίγει πολλές άγνωστες πλευρές των Μουσών και ειδικά της Πολύμνιας που θα πρέπει να παρατηρήσω ότι είναι από τις λιγότερο κατανοημένες. Εδώ δεν θα ασχοληθούμε ειδικά και καθόλου με πληρότητα με την Μούσα αυτή, αλλά ένα σχόλιο θα το κάνουμε, με στόχο να γεννήσουμε ερωτηματικά και να θέσουμε σπερματικές πνευματικές αναζητήσεις για τον εσωτερικά ευαίσθητο και συνθεμένο προσκυνητή-οδοιπόρο.
Ο Απρίλης βρίσκεται στην αρχή της Άνοιξης και θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί ο πρώτος μήνας του νέου κύκλου ζωής. Είναι το ημερολογιακό σημείο έναρξης της Άνοιξης και οπωσδήποτε είναι (ημερολογιακά πάντα) η Πρωταπριλιά το σημείο της κάθε Αρχής, της κάθε Έναρξης. Αυτό αν λάβουμε υπόψη θα πρέπει να διώξουμε από τις μνήμες και τα έθιμα μας να συνδέεται η Πρωταπριλιά με το Ψέμα, καθώς αυτό συνιστά μία αρνητική πόλωση του σημείου αυτού της Αρχής και είναι άξιο απορίας το πως έγινε και διατηρήθηκε αυτή η διασύνδεση που μόνο άδολη δεν θα την χαρακτηρίζαμε.
Κρατώντας λοιπόν κατά νου ότι ο Απρίλης είναι ο μήνας των νέων ξεκινημάτων και κινούμενοι παράλληλα, ιχνηλατούμε τις καταγραφές για την Μούσα Πολύμνια αναζητώντας την βιωματική αυτή διασύνδεση που αρχικά αισθανθήκαμε και παρατηρήσαμε. Μας έρχεται έτσι στον νου η αναφορά του Νόννου του Πανοπολίτη στα «Διονυσιακά» του. Εκεί αναφέρεται ότι στον γάμο του Κάδμου και της Αρμονίας προσκεκλημένες ήταν οι εννέα Μούσες. Όταν έφθασε η ώρα της γιορτής κανείς δεν μπορούσε να κάνει την αρχή, να ξεκινήσει την γιορτή που στην κορύφωση της φθάνει στο τραγούδι και τον χορό. Ακόμα και οι άλλες Μούσες που όλη ημέρα τραγουδούν και χορεύουν φέρονται σε αναμονή σε αυτό το σημείο της έναρξης της γιορτής. Εκεί η Πολύμνια κάνει το πρώτο βήμα και ξεκινάει με περιστροφικές κινήσεις των παλαμών των χεριών της να δημιουργεί την μίμηση της φωνής του τραγουδιού, με το άηχο αυτό τραγούδι της, ενώ συγχρόνως γίνεται η μαία, η ξεγεννήτρα του χορού, εκμαιεύοντας την περαιτέρω κίνηση και οδηγώντας την γιορτή στον χορό.
«… καὶ παλάμας ἐλέλιζε Πολύμνια, μαῖα χορείης, μιμηλὴν δ᾽ ἐχάραξεν ἀναυδέος εἰκόνα φωνῆς …»
Στην Ελληνική παράδοση αυτή η περιγραφή αναφέρεται ως Μιμική που στις μέρες μας φθάνει με την τόσο παραμελημένη τέχνη της Παντομίμας. Ενώ όμως η Παντομίμα σήμερα είναι αποκλειστικά μία τέχνη, στην αρχαιότητα η Μιμική είναι η μήτρα της έναρξης της κίνησης που περιέχεται μέσα στην Τελετουργία, στον τελετουργικό χορό, τις τελετουργικές χειρονομίες, βηματισμούς και στάσεις του σώματος και αποτελεί την μαία κάθε άλλης κίνησης, κάθε συνολικής δημιουργικής δραστηριότητας-χορού. Έτσι η Πολύμνια εμφανίζεται ως η Μαία του χορού, του τραγουδιού και όλη η γιορτή από αυτήν ξεκινάει. Στην ουσία η Πολύμνια μας διδάσκει την βαθιά τέχνη του αυτοσχεδιασμού που είναι απαραίτητος σε κάθε δημιουργική έκφραση.
Στην γιογκική παράδοση όλη αυτή η διαδικασία περιέχεται στο Μούντρα Γιόγκα, ενώ στον Νόννο και από την Μούσα Πολύμνια μας δείχνεται ότι το γιόγκα αυτό προηγείται των άλλων μορφών του Λάγια Γιόγκα όπως είναι το Γιάντρα και το Μάντρα Γιόγκα. Υπάρχει απόλυτη ταύτιση μεταξύ της Ελληνικής και της Ινδικής και Θιβετανικής παράδοσης στο θέμα αυτό, όπως άλλωστε και σε άλλα. Μην θέλοντας να κουράσω και προχωρώντας σε μία σύνθεση - ανακεφαλαίωση των όσων είπαμε ας δούμε τα σημεία που τίθενται.
Ο ξανθός Απρίλης λοιπόν από όπου ξεκινήσαμε αυτή την αναφορά μας, είναι η αρχή της Άνοιξης, η οποία αστρολογικά βρίσκεται στο ζώδιο του Κριού, που είναι το ζώδιο των κάθε λογής ενάρξεων. Η Πολύμνια με τις τελετουργικές πνευματικά αυτοσχεδιαστικές κινήσεις της βρίσκεται στον πυρήνα της έναρξης της γιορτής ως στιγμή δημιουργικής και συμμεικτικής διαδικασίας γέννησης. Ο πλανήτης Ουρανός είναι ο Ιεραρχικός κυβερνήτης του Κριού και στην μυθολογική θεϊκή του παρουσία είναι ο πρώτος γεννήτορας. «Ουρανέ παγγενέτωρ…» είναι οι πρώτες λέξεις του Ορφικού ύμνου στον Ουρανό. Ο πλανήτης Ουρανός, είναι ο εκφραστής στο πλανητικό επίπεδο της 7ης ακτίνας της Τελετουργίας. Ο Τόπος δε του ζώδιου του Κριού συμπεριέχει τις εκφράσεις της Πρώτης Ακτίνας της Εκκίνησης εκ των Άνω, του Πνεύματος και της Έβδομης Ακτίνας της Εκκίνησης εκ του Κάτω, της Ύλης.
Ας διαλογισθούμε τις πνευματικές αυτές νύξεις, ας βρούμε τον βιωματικό μίτο εντός μας και ας βαδίσουμε στις επίπονες μέρες τις οποίες διάγουμε. Με αναζωογονητικό τρόπο για εμάς, τον περίγυρο μας και τα νέα έργα που πρέπει να αναλάβουμε να διεκπεραιώσουμε στον νεοεμφανιζόμενο κύκλο ζωής του 2016. Μαζί με την νέα άνοδο της Περσεφόνης – Ψυχής από την ύπαρξη της στον Κάτω Κόσμο, στο περιβάλλον της Δράσης και της Δημιουργικότητας.
ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΝΕΟ ΚΥΚΛΟ ΖΩΗΣ!
ΟΡΦΙΩΝ ΕΡΜΗΤΙΚΟΣ